Saturday, June 12, 2010

Zlatan Ibrahimovic (lahir 3 Okt 1981) adalah pemain Sweden, yang saat ini bermain sebagai penyerang untuk Barcelona dan pasukan kebangsaan Sweden. Dia adalah Bosnia dan Croatia keturunan.
Ibrahimovic mengawali karirnya di Malmö FF pada akhir 90-an di bawah Roland Andersson. Dia telah ditandatangani oleh Ajax, dan membuat nama untuk dirinya sendiri di bawah Ronald Koeman. Bertahun-tahun kemudian, ia menandatangani kontrak dengan Juventus sebanyak € 16 juta. Ibrahimovic mendapatkan kemasyhuran dan populariti di atas penerbangan Itali saat mempunyai kerjasama yang mencolok dengan Alessandro Del Piero. Setelah bermain untuk Bianconeri itu, ia pindah ke raksasa kumpulan Internazionale pada tahun 2006. persembahan memecahkan rekod Nya membuatnya seperti anugerah Oscar del Calcio, yang Guldbollen, dan yang bernama tahun 2007 UEFA Team of the Year. Pada musim panas tahun 2009, ia dipindahkan ke Barcelona, sambil terus memecahkan rekod dan menerima anugerah.
Pada Februari 2009, Ibrahimovic, bersama-sama dengan Kaká, adalah pemain bola sepak bergaji tertinggi di dunia dengan membayar tahunan sebanyak € 9.000.000 [3.] Ibrahimovic memenangi Capocannoniere pada Mei 31, 2009 dengan 25 gol dalam negeri semasa musim. Ibrahimovic saat ini memegang rekod kos pemindahan tertinggi kedua dalam sejarah bola sepak, dengan jumlah € 69.000.000 untuk pemindahan dari Internazionale ke Barcelona.
Dua kali sepakbola Manager of the Year, José Mourinho, mengatakan dalam wawancara dengan The Sun pada tarikh 5 Mac 2009, "Saya rasa ada empat pemain yang beredar di dunia - Ibrahimovic, Cristiano Ronaldo, Lionel Messi dan Kaká. Pada saat ini, saya fikir saya mempunyai yang terbaik dalam empat - Pemain terbaik di dunia [Zlatan Ibrahimovic]

No comments:

Post a Comment

Call of Duty Black Ops 15th Prestige